5 ting du skal overveje, før du opdaterer din SOLIDWORKS licens

Lennart Tinndahl

 

Lennart Tinndahl
Technical Consultant

 

Hvert år udsender SOLIDWORKS en ny version af softwaren, og som bruger bør du med jævne mellemrum opdatere din licens, så du får glæde af de mange nye muligheder, som følger med. En del brugere frygter dog opdateringen til en ny SOLIDWORKS version, og det er da også vigtigt at gøre sig nogle overvejelser for at undgå problemer for både dig og dit firma. Heldigvis kan de fleste problemer udgås med lidt planlægning. Jeg har her samlet de vigtigste retningslinjer til dig, der skal opdatere din SOLIDWORKS licens.

1. Ny version

Jeg oplever ofte, at brugere ”blot” opdaterer fra en årsversion til en anden – fx opdaterer den eksisterende version 2018 til version 2019. Dette vil jeg dog på ingen måde anbefale, da det på sigt kan give rod i de mapper du bruger samt din registreringsdatabase.

Jeg anbefaler i stedet, at man installerer en ny version, helst i en ny mappe. Jeg har selv en mappe pr årsversion, som det kan ses på dette billede.

Den samme regel har jeg lavet med mine toolbox:

Fordelen ved denne opbygning er, at det er nemt at rydde op og slette tidligere installationer, da det er lettere at overskue dette end tre mapper, der hedder ”Solidworks”, ”Solidworks(2)” og ”Solidworks(3)”.

2. Toolbox

Skal din toolbox opdateres eller skal der installeres en ny?

Det kommer an på, hvordan I arbejder i din virksomhed. Benytter I jer af en fælles toolbox eller har I en individuel?

Hvis I benytter jer af en fælles toolbox, er det meget vigtigt at holde tungen lige i munden og sikre, at alle i virksomheden opdaterer SOLIDWORKS samtidig, da du ellers pludselig kan stå i en situation, hvor halvdelen af virksomheden ikke kan arbejde med de komponenter, der indeholder toolbox.

3. Netværkslicens

Denne situation støder jeg ofte på i supporten:

En bruger ser, at der er kommet en ny version af SOLIDWORKS og opdaterer programmet (eller hvis man følger mit råd: installerer det på ny) men når vedkommende skal starte programmet, får han denne besked:

Denne meddelelse betyder, at du ikke har opdatereret SOLIDWORKS License Manager, som formentlig ligger på jeres server.
Denne skal opdateres til minimum samme årsversion eller mere, derefter skal licensen genaktiveres.

SOLIDWORKS License Manager er bagud-kompatibel, men ikke fremad-kompatibel. Det vil sige at du godt kan have en License Manager version 2019 og en SOLIDWORKS licens version 2017, men ikke omvendt.

4. Add-ins

Hvis du glemmer denne del, er du bestemt ikke den første (og sikkert heller ikke den sidste).

Det er vigtigt at være opmærksom på om de add-ins du anvender, kan bruges sammen med den version, du installerer. De mest typiske eksempler på dette er PDM samt CustomTools, som skal være samme version eller højere end SOLIDWORKS installationen. Her gælder de samme regler som ved License Manager, dog har PDM en begrænsning på 2 år, dvs. PDM 2019 add-in fungerer kun med SOLIDWORKS 2017 + 2018.

5. Ingen vej tilbage…

Når du har opdatereret og er begyndt med at arbejde med og gemme dine filer, kan du ikke gå tilbage til en tidligere version, da SOLIDWORKS filer ikke er bagud-kompatible. Som udgangspunkt vil det være en god ide at lave en ’pack and go’ af et filsæt for at se hvordan det opfører sig med den nye version.

 

En sidste note: Når man har opdateret, er det fristende at arbejde videre med det samme, men jeg anbefaler, at du bruger lidt tid på at gennemse ”What’s New” dokumentet. Måske er der kommet nye muligheder, som gør din arbejdsmetode lidt lettere eller overflødiggør en af dine processer. Du kan også tage et kig på disse videoer, som viser nogle af de nye muligheder i SOLIDWORKS 2019:

WEBINAR: What’s New in SOLIDWORKS 2019 – Part 1
WEBINAR: What’s New in SOLIDWORKS 2019 – Part 2

 

Hvis du har spørgsmål, kan du naturligvis altid kontakte mig og mine kollegaer i PLM Group support.