Lennart Tinndahl
Technical Consultant
I dette indlæg vil jeg gennemgå de fire mest almindelige fejlmeddelelser du kan støde på, når du aktiverer din stand-alone licens.
(Har du en flydende licens? Så hold øje her på bloggen, hvor jeg inden længe også gennemgår meddelelserne i forbindelse med SolidNetwork License/SNL.)
Hvad er stand-alone activation?
Når du aktiverer og deaktiverer din licens, kommunikerer du med SOLIDWORKS Activation Manager. Aktiveringen af din licens bliver registreret af to årsager:
1. For at undgå misbrug af din licens.
2. Det er væsentligt lettere at fejlsøge, hvis der opstår en fejl.
For det meste bliver licensen aktiveret uden problemer og alt er godt.
Men du kan også opleve, at du i forbindelse med en aktivering modtager en fejlmeddelelse.
Hvad står der?
Når du får en aktiveringsfejl, er det vigtigt, at du noterer fejlmeddelelsen eller tager et screenshot af den. Det vil gøre det meget lettere at identificere problemet, når du kontakter din SOLIDWORKS forhandler.
Fire Frustrerende Fejlmeddelelser
I kraft af mit arbejde i supporten har jeg modtaget mange opkald angående aktiveringsfejl.
Nedenfor gennemgår jeg nogle af de mest almindelige fejlmeddelelser, når du aktiverer eller deaktiverer din SOLIDWORKS-licens. I nogle tilfælde kan du selv løse problemet, mens du i andre tilfælde er nødt til at kontakte din SOLIDWORKS forhandler.
1) Activation count exceeded
Dette er den mest almindelige fejlmeddelelse. Oftest skyldes den, at brugeren har fået ny PC, installeret SOLIDWORKS på den og glemt at deaktivere sin licens. Det kan som regel løses ved at åbne SOLIDWORKS på den gamle maskine og klikke på ’Help’> ’Deactivate License’ og følge instruktionerne på skærmen.
Hvis du er i tvivl om hvilken maskine licensen er aktiveret på, kan du kontakte os i PLM Group Support – så kan vi hjælpe dig. Det samme gælder, hvis du ikke har adgang til den gamle SOLIDWORKS installation (f.eks. fordi din computer ikke virker). I så fald kan vi hjælpe med at få din licens deaktiveret fra den pågældende computer. Det sidste – en manuel deaktivering – bør kun gøres som en sidste udvej, da det ikke længere er muligt at aktivere licensen på den pågældende maskine. En manuel deaktivering kan give den næste fejlmeddelelse.
2) The Computer has been disabled
Hvis SOLIDWORKS har deaktiveret din maskine, vil du modtage denne fejlbesked.
Som udgangspunkt vil SOLIDWORKS kun deaktivere din maskine, fordi du ikke selv har mulighed for at deaktiverere licensen. Som beskrevet tidligere kan du ikke aktivere din licens på den pågældende maskine. Du skal i stedet kontakte os i PLM Group Support, så kan vi hjælpe med at finde ud af hvad der er sket og hvilke muligheder du har.
3) Deactivation count exceeded
Denne fejlmeddelelse får du, hvis du overskrider antallet af gange du kan overføre din licens. Dette tal er som standard sat til 999 for at sikre at licensen ikke misbruges.
I de fleste tilfælde vil du modtage meddelelsen, når du forsøger at deaktivere licensen.
Hvis du får denne fejlmeddelelse, skal du kontakte os. Så kan vi bede SOLIDWORKS om at få antallet af overførsler forhøjet.
4) Deactivating older version
Denne fejlmeddelelse kommer kun, når du forsøger at deaktivere din licens.
Du skal deaktivere den nyeste SOLIDWORKS version, hvis du har 2 versioner installeret.
Hvis du er sikker på, at du ikke har aktiveret en nyere licens end den du forsøger at deaktivere, skal du kontakte din SOLIDWORKS forhandler.
Online License
Hvis du ofte skrifter mellem en bærbar og en stationær computer, kan du med måske med fordel benytte dig af en online licens, som blev introduceret i 2018. Du kan læse mere om online licenser her og her.
OBS! Du kan ikke benytte dig af online aktivering, hvis du benytter dig af SOLIDWORKS versioner som er ældre en 2018 SP3.