Stian fik en dag spørgsmålet: “Hvor høj frekvens skal der til for at ødelægge et vinglas?”. Han havde ikke svaret på stående fod, men spørgsmålet gav anledning til stor nysgerrighed. Vi vidste at svaret lå i SOLIDWORKS Simulation og så nærmere på hvordan systemets værktøjer kunne hjælpe os med at finde ud af, hvor høj lyden skal være, for at ødelægge glasset.
Lyd og frekvens
Før vi påbegynder analysen, skal vi først forstå hvad der får et vinglas til at gå i stykker. Som du sikkert ved, består lyd af energibølger. Ved forskellige lydniveauer er der forskellige frekvenser. En frekvens = antallet af svingninger i bølgelængden pr. sekund.
På samme måde har alle strukturer deres egen specifikke resonante frekvens. Dette betyder at alle strukturer har bestemte frekvenser, som får dem til at svinge på samme måde som en lydbølge. Et eksempel fra virkeligheden er Tecoma Narrows Bridge, også kendt som Gelloping Gertie. Da broen blev designet, havde de glemt at tage højde for, at strukturen i sig selv kunne resonere pga. de vindstød som ramte den. Dette havde katastrofale følger.
Det som får glasset til at gå i stykker, er at det at svinger med samme frekvens som lyden der rammer det, præcist ligesom Tacoma broen gjorde, da den blev ramt af de kraftige vindstød. Det er altså ikke udelukkende et resultat af hvor høj lyden er (over 100db), men også hvilken frekvens den har (lav><høj).
En 3D scanning af vinglasset
Målet er at oprette en frekvensanalyse i SOLIDWORKS Simulation Professional for at udlede lyden, som overbelaster glasset nok til, at det går i stykker. For at opnå dette, skal vi først have en 3D model af vinglasset. En af vores kollegaer lavede en 3D scanning og glasset blev omdannet til en 3D model. Vi anvendte naturligvis et glas, som med garanti ville gå i stykker.
Frekvensanalyse i SOLIDWORKS Simulation
Vi åbnede den scannede model i SOLIDWORKS.
Fra listen med forskellige analyser, valgte vi “Frequency Study”. Ved at anvende frekvensstudiet i SOLIDWORKS Simulation Professional, kan vi nemt finde frekvenser for begge parts og assemblies.
Vi valgte glas som materialetype (en del af standarddatabasen i SOLIDWORKS),
og vi fikserede bunden af vinglasset til et fiktionelt bord. Det er nemlig vigtigt at glasset står 100 % fast på bordet for at den fysiske test til at stemme overens med testen i videoen nedenfor. Efter vi havde analyseret hvordan vinglasset bevæger sig før det går i stykker, konkluderede vi, at vi ledte efter den første frekvens, som ville resultere i, at den øvre del af glasset fluktuerede diagonalt.

Alle strukturer har et uendeligt antal resonante frekvenser, men da vi ikke var sikre på hvor den rette frekvens opstår, tog vi udgangspunkt i glassets ti laveste resonante frekvenser.
Vi kom frem til at de svingninger der opstod ved de laveste frekvenser var et resultat af at glasset svingede sidelæns henover bunden. Dette var dog ikke den frekvens vi ledte efter, da dette i stedet ville få stilken til at knække.
Ved en frekvens mode 4 (500Hz) begyndte spændende ting at finde sted. Animerede vi vibrationen ved netop denne frekvens, svarende til forsøget i videoen. Med andre ord, med en frekvens på 500Hz og et lydniveau på 100dB, ville vinglasset teoretisk set gå i stykker og myten kunne bekræftes.
Frekvensanalyse som anvendes i dette eksempel, er en del af SOLIDWORKS Simulation Professional. På vores hjemmeside kan du finde mere information om vores SOLIDWORKS Simulation løsninger, samt hvordan disse gør dig i stand til at teste dit produkt.
Har du spørgsmål omkring Simulation, så tøv endeligt ikke med at tage kontakt – vi er kun et klik væk.
Stian Mork &
Eirin Holmstrøm