SolidWorks CEO, Jeff Ray, gav på SolidWorks World 2010 en forsmag på hvordan fremtidens udviklingsmiljø kommer til at se ud.
Under denne års åbningstale viste Jeff Ray en version af SolidWorks kørende på Mac OS, en platform som vi ved mange af jer har haft et ønske om at SolidWorks understøtter. (Også uden at der skal installeres 3. parts software for at kunne emulere SolidWorks.) Dette gøres nu muligt ved hjælp af ”Cloud Computing”, også kaldet for ”Software as a Service” eller bare ”SaaS”. Ved ”Cloud Computing” hostes SolidWorks i en kraftig server farm, og det eneste du har brug for, som bruger, er en internetforbindelse og en internet browser.
Dermed kan SolidWorks tilgås fra alle styresystemer, lige fra Microsoft Windows til Mac OS og Linux, så længe der er adgang til internet og en internetbrowser. Så nu bliver det snart muligt at arbejde med SolidWorks fra sin iPhone, imens man sidder i toget eller fra sin netbook, samtidig med at man læser e-mails derhjemme i sofaen.
Men ”Cloud Computing” betyder ikke kun platforms uafhængighed, det betyder i højere grad også en langt større sikkerhed og meget mere fleksibilitet.
Har du prøvet at arbejde på en stor samling og bare det at hente den inde i SolidWorks tager evigheder eller oplevet, at din computer bryder ned lige inden du har tænkt dig at gemme, og du har mistet en halv dags arbejde?
Med ”SolidWorks Cloud Computing” vil du have den computer performance til rådighed, når du har og hvor du har brug for den. Om det er fordi du skal arbejde med en stor samling, som for øvrigt i ”SolidWorks Cloud Computing” altid er tilgængelig indenfor få sekunder, da den allerede er åbnet i ”Cloud’en” eller fordi du skal have foretaget en kompleks styrkeberegning og har brug for yderligere regnekraft.
Bryder din computer eller SolidWorks ned, ingen panik, bare start SolidWorks igen og du kan arbejde videre der hvor du slap uden at du mister dit arbejde. Det hele foregår ude i ”Cloud’en” og din computer bruges kun som tilgang til denne.
På samme måde behøver du heller ikke længere gemme dit arbejde ned på en memory-stick eller sende dem med e-mail hjem til dig selv, hvis du havde tænkt dig at arbejde hjemmefra.
Hvem har ikke prøvet at lave en ”Pack and Go”, bare for at komme hjem og finde ud af at nogle af de dele man skulle bruge var ”suppressed” og dermed ikke med i ens ”Pack and Go”.
Med ”SolidWorks Cloud Computing” vil dette være fortid, her logger du såmænd bare af din computer når du forlader dit arbejde og logger på derhjemme og arbejder videre der hvor du slap.
På samme måde får du mulighed for at dele din konstruktion med andre uden at du skal sende den i en e-mail eller ”up-load’e” den til en ftp-site, du skal bare give adgang til den konstruktion andre skal kunne se, og de har så mulighed for at komme med input.
Man kan endda være flere der arbejder, på hver sin computer, med samme konstruktion og være sikker på at alle altid arbejder på nyeste konstruktion. Intet med at skulle maile de nyeste filer frem og tilbage eller usikkerheden om de filer man nu arbejder med også er de nyeste eller om der er sket ændringer. Så samarbejde i SolidWorks taget til et helt nyt mere innovativt og produktivt niveau.
Med ”Cloud Computing” overflødig gøres problemerne med software installation og vedligeholdelse, intet med at forskellige brugere arbejder med forskellige version eller ”servicepacks” af SolidWorks, med ”SolidWorks Cloud Computing” vil det altid være den nyeste version og ”servicepack” alle arbejder med.
SolidWorks har i næsten 3 år udviklet på ”SolidWorks Cloud Computing” og regner med at lancerer de første cloud-baserede løsninger sidst på året.