CAD-modeller fra SolidWorks kombineret med produktkonfiguration med DriveWorks har gjort udarbejdelse af kundetegninger langt hurtigere
Standardisering af tegninger har forbedret kommunikation med kunder
“Det kunne tage op til tre dage at gøre tegningen klar til kunden. Nu tager det nu blot fem til 10 minutter før sælgeren får tegningen og kan sende den til videre til kunden til endelig vurdering og godkendelse.”
UDFORDRINGEN
JELD-WEN Europe med 6.000 medarbejdere er en del af den amerikanske JELD-WEN-koncern. Virksomheden er den førende leverandør af døre til det europæiske marked. Sortiment består af standarddøre, eksklusive højkvalitetsdøre, specialdøre samt projektdøre.
Tidligere var produktionen af tegninger i forbindelse med kundespecifikke døre en omstændelig proces, og virksomheden ønskede at speede processen op, forklarer Dennis René Jacob Hvam, der er intern CAD- og PDM-konsulent hos JELD-WEN.
Først udviklede JELD-WEN Danmark selv et system til at automatisere opgaven, men i 2009 besluttede virksomheden i stedet at standardisere på DriveWorks, fordi man ikke ønskede både at skulle vedligeholde konstruktionerne i det egenudviklede program og selve programmet.
LØSNINGEN
Når kunder henvender sig hos JELD-WEN Danmark for at købe en ny dør eller et nyt glasparti, kan de nu få minutter efter sidde med en færdig kundetegning i hånden.
Ved at anvende CAD-modeller fra SolidWorks kombineret med produktkonfiguration med DriveWorks kan sælgerne hos JELD-WEN Danmark blot indtaste kundens specifikke ønsker i ERP-systemet. Så genererer DriveWorks automatisk den ønskede tegning. Sælgeren modtager derefter tegningen pr. e-mail i PDF-format og kan omgående sende den videre til kunden.
JELD-WEN gennemtestede DriveWorks meget grundigt ved at sætte en række af projekter op i systemet og gøre dem tilgængelige for en testgruppe via DriveWorks eller virksomhedens ERP-system. Målet var at få skabt et system, som kan understøtte komplet produktion af et nyt design.
I dag dækker DriveWorks 75-80 procent af kundeordrerne på specielle udskæringer i døre og komplette glaspartier.
Selv om fokus primært lå på tidsbesparelser og dermed besparelser på omkostninger og generel effektivisering, har JELD-WEN Danmark også opnået andre gevinster med DriveWorks. Hvor det tidligere krævede fire personer at lave den daglige registrering af ordrer, så er to af medarbejderne nu rykket over til udviklingsprojekter samt til at løse opgaver, der ikke umiddelbart kan løses med DriveWorks.
Dennis René Jacob Hvam pointerer desuden, at DriveWorks også har forbedret kommunikationen med kunderne. Det gælder både fordi kunderne modtager tegningerne hurtigere, og også fordi tegningerne i dag er fuldstændig standardiserede og layout-mæssigt fremtræder ens.