Whitepoint Optics

Whitepoint Optics

Whitepoint Optics

For Whitepoint Optics er livet som en film – virksomheden designer og producerer nemlig optiske filmobjektiver til filmindustrien.

Firmaet designer og producerer optiske linser for filmindustrien. Det finske firma blev grundlagt i 2017 og har i dag 20 ansatte og bruger Dassault Systèmes SOLIDWORKS and 3DEXPERIENCE til at designe i. Deres mission er at lave den bedste linser til film.

Virksomheden udsprang af et sidekick-projekt med nuværende produktchef Jussi Myllyniemi, forklarer teknisk chef og medstifter af Whitepoint Optics, Timo Alatalkkari: ” Først var vores idé at lave en filmlinse-serie til moderselskabet Whitepoints produktion. Forretningsområdet for vores moderselskab var filmindustrien og post-produktion. Vi indså hurtigt at dette lille projekt havde et stort potentiale i udlandet.

Vi begyndte at accelerere projektet kraftigt, således kunne vi producere den første protype af den fremtidige serie i 2017. Peter Flinckenberg, en cinematograf med en flot Hollywood-karriere, var en af vores aktionærer. På det tidspunkt var han i gang med at optage filmen Come Sunday for Netflix. Jussi rejste med linserne til Atlanta, hvor filmen blev optaget, for at få Peter til at evaluere og teste dem. Vores linse blev dernæst brugt til at filme hovedscenen i den film, og vi kan konstatere, at vores forretning startede fra dette øjeblik. Vi grundlagde Whitepoint Optics i april 2017; Jeg var den eneste designer i begyndelsen, men vi hyrede en anden i løbet af samme år. Vi har nu i alt 20 ansatte, heraf 10 linseteknikere” forklarer Timo.

Verdensklasse billeder

Whitepoint Optics består af to forskellige produktfamilier. De har begge deres egen WPO -serie af objektiver, som er baseret på objektivserien fra Carl Zeiss. Den er designet til et Hasslblad V kamera, som oprindeligt blev brugt til skyde billeder for reklame- og modemagasiner, heriblandt Vogue.

Whitepoint Optics byggede deres eget produkt omkring denne linseserie; Cine-linser er generelt baseret på et råglas, hvorfra den eventuelle film-linse er designet og fremstillet af. Den anden produktfamilie er hovedproduktet – genbruglige linser:

”Genbrugelig betyder i praksis, at vi tager gamle filmobjektiver, som stadig er i brug, og vi tilpasser dem et moderne kamera eller alter nuværende still-objektiver til film. Grundlæggende blivet den genbrugelige linse  re-designet og ombygget, så den eneste originale del af linsen er råglasset. Vi tilstræber den  ultimative pålidelighed og funktionalitet i alle vores produkter- Dette  betyder, at vores produkter skal være holdbare, pålidelige og sikre, at zoommekanikken ikke sætter sig fast. Filmproduktion er dyrt – Een dags produktion er en million amerikanske dollars værd. Vi sigter efter nultolerance i vores produkter af en række forskellige årsager, ikke kun omkostningsaspektet,” forklarer Timo, og fortsætter:

”Cine-objektivet er helt anderledes sammenlignet med et stillkameraobjektiv. Optikken fungerer på samme måde i begge, men filmobjektivet indeholder positive fejl og flares. Lad os forestille os en traditionel Hollywood-scene; en mand rider mod solnedgangen i en westernfilm. Uden lysflammerne i linsen ville denne scene miste det magiske øjeblik.”

Whitepoint Optics har selv været med til at skabe den voksende industri de selv er en del af. Den er skabt ud af ingenting og i dag er de selv blandt de 3 førende på markedet. ”Vi har nået vores position udelukkende ved at udvikle vores design og produktionsproces. Designarbejdet skal være lige så agil, som produktionsprocessen skal være kort.

Mængderne i individuelt opbyggede modeller er relativt små, cirka 10-30 stykker om året, derudover kan standardiseret udstyr ikke bruges vi skulle derfor designe alt til et enkelt produkt. Selvfølgelig havde vi nogle generelle dele, der passede til alle vores kameraer. Designet skal reagere hurtigt på forskellige ændringer” fortsætter Timo

 

Fra tegning til modellering – og op i skyen.

WhitePoint Optics brugte tidligere AutoCAD til at designe i. Den første udfordring ved at skifte software var, at gå fra et tegne-interface til et design-interface.

”Tidligere brugte vi AutoCAD og designforløbet var 3-4 måneder for hver enkelte mekaniker. Med SOLIDWORKS er designvejen nu kun to uger, og det fortæller meget om softwarens karakter.Med SOLIDWORKS er det med de brugbare værktøjer muligt at gøre mange ting meget hurtigt, selvom det krævede en lille indsats at komme i gang. Efter at havde forstået, hvordan SOLIDWORKS fungerer, er designarbejdet og innovationen blevet så meget lettere.”

 

Ved at skifte til SOLIDWORKS slap de for at tegne i hånden. Softwaren gjorde det muligt at designe fra bunden af. Udover at gøre brug af SOLIDWORKS brugte Whitepoint Optics også 3DEXPERIENCE Platformen.

3DEXPERIENCE er en browser-baseret løsning, der gør det muligt opbevare og dele data – nemt og sikker. Platformen er cloud-baseret og er derfor tilgængelig hvor som helst uanset hvilken enhed du bruger. Whitepoint Optics ønskede én central placering til lagring af data, og de alsidige værktøjer fra 3DEXPERIENCE overbeviste dem om at investere. Derudover er produktudviklingsprocessen let at overvåge, da alle produktrelaterede data, inklusive samtaler, er gemt på samme sted. På denne måde er vigtige historiedata sikre.

“Vi deler vores planer med underleverandører og bistår faser hurtigere og mere effektivt med 3DEXPERIENCE, og vi er i stand til at forbedre og øge samarbejdet. Dette var en af de specifikke grunde til at vælge 3DEXPERIENCE.  Det hjælper os med at dele tegningerne til underleverandører – løsningen er fleksibel og skalerbar, og den begrænser ikke vores egne handlinger. Lige nu stiger antallet af ordre med 30% pr. År. På grund af det er vi nødt til at forbedre vores egne processer. 3DEXPERIENCE er med til at gøre dette, da det giver os mere fleksibilitet.” Fortæller Timo.

Udover dette burger de Derudover bruger virksomheden 3D-printeren Figure 4 fra 3D Systems. De bruger primært printeren til at teste funktionaliteten af prototypedele og udskrive individuelle produktionsdele, f.eks. lysporte.

Vi har også printet nye optiske celler til prototypetest, og arbejdsgangen til idéudvikling er blevet kortere. En del, der er skabt ved bearbejdning, tager en uge at færdiggøre, hvorimod en del der er lavet på en 3D-printer

o

PLM Group er med på innovationsrejsen

Da AutoCAD blev set som et utilstrækkeligt designværktøj, var det tid til at lede efter en ny softwarepartner.

”Jeg har både været involveret og samarbejdet med forskellige software- og servicemiljøer. Når jeg sammenligner min egen erfaring med PLM Group, kan jeg sige, at alt fungerer godt hos PLM Group. Virksomheden har en fantastisk arbejdsatmosfære, som igen afspejler deres præstationer. PLM Group arbejder agilt med projekter og indtil nu har vores samarbejde omfattet implementeringer af SOLIDWORKS, vores 3D-printmiljø og også 3DEXPERIENCE-miljøet. Jeg giver direkte A’er fra hvert projekt; implementering, tidsplaner, afgivne løfter og overholdelse er gået som forventet. Jeg kan ikke pege på en enkelt fejl, som PLM Group har begået, og det styrker igen min egen forståelse for at vælge den rigtige partner,” forklarer Timo.

Magiske stunder også I fremtiden

Hvis virksomheden fortsætter med at vokse som i de sidste år, så vil Whitepoint Optics fortsætte med at styrke deres markedsstatus blandt verdens førende producenter af cine-objektiver. Deres mål er at klart; at være verdens bedste og at eksportere kvalitetsprodukter med en bestemt finsk kultur.

“Det er tydeligt at vores produkter er verdensklasse, og vores måde at gøre tingene på har gjort vores partnere glade. I år producerer vi 300 cine-linser og til næste vil det være 450. Hvis vi forvalter vores position og penge korrekt kan vi fordoble produktionen indenfor 5 år. Derudover hjælper det rette deisgnværktøj også med at vokse yderlig. Derudover er vi den eneste nordiske virksomhed, der fremstiller disse produkter til Hollywood – jeg vil sige, at lige nu ser fremtiden klar ud” Afslutter Timo.